counter

söndag 21 februari 2010

Week End: v. 8

På grund av bakfylla och tenta uteblev förra veckans Week End. Jag ber om ursäkt, men kan inte lova att det inte händer igen. Vad ska ni göra? Sparka mig?


Berlinale
Att det går bra för svensk film just nu har varit en sanning sedan Plattform och Fasad fick lite publicitet. "Kvalitetsfilmen" flödar från detta lilla land, och några lyckas även plocka på sig lite priser på Berlinale. Ett stort grattis till både Ruben Östlund och Babak Najafi.

Alfahanar och konspirationsteorier

Den senaste veckan har det snackats mycket om manliga "genier" som utnyttjar sin maktposition för att som Thorsten Flinck uttryckte det "få sig ett ligg". Själv råkade jag se en intressant film i ämnet som jag skriver lite om på min blogg, och på fredag går Nine upp på Sveriges biografer, vilket kan ses som väldigt passande. Kanske lite för passande. Har Noble Entertainment något att göra med att denna debatt blossade upp just nu? Fick Katarina Wennstam några tusenlappar i fickpengar från The Weinstein Company? Mystiken tätnar och jag låter er spekulera vidare i frågan.

Nya Cinemateket
Den första Mars är det dags för Cinemateket att dra igång igen. Vissa förändringar har genomförts och jag oroar mig lite över det på Film.nu. Men det ska bli intressant att se hur det kommer att gå. Och jag hoppas vi ses på Sunset Boulevard-visningen/festen nästa månads första dag.

Nya biofilmer
Förra fredagen dök det upp några intressanta filmer på biograferna. Martin Scorseses mindfucker Shutter Island var en klassisk, kanske även klassicistisk) Scorsese-film som jag gillade. Det hade varit intressant att para ihop denna film med Steven Soderberghs The Informant!. En film som spelar med i protagonistens vansinne, och en film som studerar det.

Något jag däremot inte gillade var Tom Fords A Single Man som enligt SVT's Kulturnyheterna är en "själfylld och eftertänksam" film. Och om nu nyheterna konstaterat det så är det väl antagligen så. Även fast jag skrev annorlunda här.

BAFTA=OSCAR
Nu har alla Baftas delats ut för i år, och det var Kathryn Bigelow som drog hem nästan alla priser. Vi kan förmodligen vänta oss att ungefär samma filmer tilldelas samma priser på Oscars-galan, men eftersom vi inte ska skriva något om det här så lämnar vi det för stunden. Eller för gott. Jag måste dock tillägga att det var roligt att Carey Mulligan fick pris för sin roll i An Education.

Nya DVD:er
Criterion: Brakhage-box number två, John Fords Stagecoach och en återutgivning av Nicolas Roegs Walkabout. Intet nytt på UK-fronten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar