counter

måndag 21 december 2009

00-talets bästa!

God afton herrar och fruar, och djupt välkomna till den här nya bloggen ni ska gå in på tre gånger varje dag under resten av era liv. Mitt namn är Kim Ekberg, det stavas som det låter, jag är en cineast och cinefil. Till skillnad från Jonas som redan har tjuvstartat skriverierna kommer jag att fokusera på filmer som man ser på den vita duken. Nu får ni se en bild på mig, så ni inte tror att jag är en pedofil.


Jag inleder storstilat med att slå på den stora trumman i form av en skrämmande eurocentrerad och mansdominerad lista över det döende decenniets mest framstående filmer. För att sopa förtiden under mattan och i framtiden fokusera på nuet. Jag har skrivit listan på ett maximalt spännande vis, nedifrån och upp. Varje film är skriven med sin originaltitel, och ackompanjeras av en infantil kommentar. Listan är skriven på en haug och jag ska inte säga att jag kommer stå bakom den i alla lägen. Jag har också valt att inte låta en auteur få ha med mer än en film. Men nog med snacket: över till verkstan:

10.The Fountain
Denna mustigt spirituella upplevelse är så vacker att jag får en liten tår i ögat, som jag snabbt torkar bort, varje gång jag ser den.

9.Unser täglich brot
En av deceniets livsavgörande rullar, eftersom den fick mig att gå veggie.

8.There will be Blood
En strålande uppvisning i den gamla skolans filmhantverk.

7.Werckmeister harmóniák
Långsamt filmskapande när det är som störst, bäst och vackrast. (och långsammast)

6.Dancer in the dark
Den som inte gråter på slutet av den här är en psykopat. En film som förmedlar känslor på ett sätt bara film kan.

5.L'enfant
Bressons arv kläs in i en tidsenlig kostym av realistisk misär, och utgör en av tvåtusentalets mest samlade filmupplevelser.

4.La science des rêves
Det här kunde, och borde kanske, varit "Eternal Sunshine". Men nu låter jag hjärtat styra och väljer istället den här vackra filmen om nattdrömmar och dagdrömmar.

3.Sånger från andra våningen
Det här, på senare år, förbisedda ståtverket säger en skrämmande del om Sveriges tillstånd, och mänskligheten i stort.

2.Das weisse Band
Sent omsider belönades världen med denna profetiska film. Ett stycke filmhistoria att vara gravt tacksam över.

1.The Life Aquatic with Steve Zissou
Wes Andersons mästerverk har allt en människa kan behöva. Hjärta och hjärna, action och kärlek. Man kan se den många gånger och på olika sätt. Man läsa in en massa skit mellan raderna om man nu vill det. Den har bra musik och fina bilder.

1 kommentar:

  1. Tjenare pretto-Kim! Visst är Life Aquatic härlig, det är jag villig att hålla med dig om. Men frågan är om inte Royal Tennenbaums är snäppet bättre! ;) Och att sätta en tvåa på Avatar var ett småkul aprilskämt - i december. Mvh /Johan www.blt.se/bloggar/karlssons_filmglimtar

    SvaraRadera