counter

onsdag 30 december 2009

Till Svennarnas land

Det har varit en längre paus från min sida på grund av en överhängande tenta och en tripp till landet, men nu ska jag förhoppningsvis lyckas få lite bättre kontinuitet. Jag tänkte gå igenom de två ensamma saker som drabbat mig i den rörliga bildens värld, de senaste dagarna, i kortfattad form.

Where the Wild Things Are, eller Till vildingarnas land som den heter i Sverige, sågs av mig för ett kort tag sedan och den har så sakteliga sjunkit in. Har inte riktigt kunnat ha en ordentlig åsikt innan då den får mig att känna en hel del nostalgi över den försvunna barndomen. Inser nu att det inte är min uppväxt som gör att jag känner så, det är protagonisten Max och Spike Jones skildring av ett barn och hans värld som fått mig att fullständigt identifiera mig med den fiktiva realm som framställs.

Det är lugnt, långsamt och ibland helt stilla. Max och hans monster går genom den ödsliga och till viss del förstörda skogen, de traskar genom öknen, bygger ett hem åt sig själva, ett bo som ska hysa dem alla, och allt detta visas upp som vore det en hemmadokumentär av ett barn, men istället för en kamera har den lilla förkroppsligat teorin om Camera-stylo och använt sin hjärna för att uppta det fantastiska som överallt flyter omkring runt oss. Hans sinne är inte färgat av profitens lustar eller smittad av avundsjukans virus, han är ren och ser världen för vad den borde vara och inte för vad den är.

Den bör ses av alla när den går upp på bio! Bli ledsna och glada och nostalgiska och förundrade och häpna och förälskade och…

HOCKEY. Igår natt var det hockey på tv, junior-vm, Sverige mot Ryssland. På förhand skulle det bli en jämn match och det blev det, även om Sverige var det bättre laget så var spänningen konstant närvarande. En bra kamp är mer spännande än den mest rafflande thriller som gjorts. Trots att det blev 4-1 i nattens batalj satt jag ihopkrypen i soffans hörn och led av ängslan, vi behövde målskillnaden och vinsten om vi ska kunna vara hyffsat säkra på att vinna gruppen och slippa spela kvartsfinal. På nyårsafton är det dags igen, då för den klassiska matchen mellan Sverige och Finland. Heja Sverige!!

/ Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar