counter

söndag 27 december 2009

Week End: v. 52

De senaste veckorna har vi nästintill dränkts i topplistor, både vad gäller årets och decenniets bästa filmer. Jag gillar egentligen listor, men tycker att de som sammanställs av svenska kritiker inte är särskilt intressanta, dels för att det krävs lite energi att se andra filmer än de som visas på biograferna, men även för att många av dem inte verkar ha något vidare intresse av filmer från andra länder än västerländska.

Jag hade en liten dust med Emma Gray Munthe (som jag tycker är en bra kritiker, tro inte annat), på hennes blogg. Emmas lista, och alla andra på sidan nollnollfilm.se består till 95% av filmer från U.S.A. och Europa. Jag föreslog kvotering för att råda bot på problemet, men så extrema behöver vi inte vara om vi bara ägnar lite energi åt filmer som inte har svensk biodistribution. Men tyvärr verkar vissa kritiker inte ens se att problemet existerar.

Annars har det varit en rätt slö nyhetsvecka. Det är juletid och folk sitter hemma och tittar på Disney, Per Oscarsson, en kommunist och Sagan om Ringen. Vad den sista har där att göra vill jag inte ens spekulera i. Annat ser vi i staterna där folk besöker biografen som om den skulle stängas år 2010. Vem var det som påstod att biografen var död?

The Alan Smithees önskar alla läsare ett gott nytt år och vill såklart rekommendera Frank Capras It's a Wonderful Life som visas på tv på nyårsafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar